Erik Huss
Fossilbilen som du idag kör själv är snart borta
Uppdaterat: 27 mars 2020
Framtidens transport av svenska företaget Nevs, www.nevs.com
KLIMATÅNGESTDÄMPANDE ARTIKEL Bensin- och dieselbilen kan redan inom 8 år vara i princip borta från marknaden, enligt analyser från tankesmedjan RethinkX. Beräkningarna bygger på hur snabbt innovationer brukar utvecklas.
”Vi står inför en av de snabbaste, mest kraftfulla och oåterkalleliga förändringarna i transporthistorien”, hävdar James Arbib och Tony Seba i rapporten Rethinking Transportation 2020–2030. Författarna som driver tankesmedjan RethinkX visar i sin studie att framtiden med självkörande fordon som ägs av någon annan än dig själv och som drivs av el kommer betydligt snabbare än vad bilindustrin själv har förutspått.
”Studien förutspår att det redan inom 8 år inte kommer att säljas en enda fossildriven bil, buss eller lastbil i hela världen.”
Denna disruptiva förändring drivs av konsumenters krav på billiga, snabba och säkra transporter och marknadens sug efter att tjäna pengar på nya affärsmodeller. Vändpunkten sker när elbilarna har en räckvidd på minst 30 mil och kostar max 30 000 dollar, motsvarande 275 0000 kronor. På vissa marknader finns redan dessa bilmodeller.
Tony Seba är specialiserad på att analysera marknader och förutspå innovationer, vilka tenderar att utvecklas i en S-form (se bild nedan). Nästan alla större innovationer har genomgått en utveckling som går trögt i början, men som efter att ha passerat en så kallad ”tipping point” accelererar, inte sällan exponentiellt, för att nå en mättnad och acceptans för en stor del av marknaden.
Innovationer genomgår ofta en S-formad utveckling innan de är accepterade på marknaden.
Den nya affärsmodellen kallas i rapporten för TaaS – Transport-as-a-Service – och innebär att man snart inte behöver äga sitt fordon utan istället har tillgång till olika transporttjänster beroende på vart och hur långt man ska färdas.
De potentiella fördelarna är nästan oöverskådliga, därav den förmodade ultrasnabba utvecklingen:
+ Stora kostnadsbesparingar för konsumenter, motsvarande 10 % lönehöjning per år
+ Ökad mobilitet och tillgänglighet för de som inte kan köra (eller de som inte borde köra)
+ Färre eller inga trafikolyckor som orsakas av mänskliga faktorn
+ Lättare och mindre materialkrävande fordon
+ Förbättrad luftkvalitet och därmed ökad hälsa
+ Betydande energieffektivitet
+ Mer egentid (pga. att du inte behöver köra själv)
+ Lägre kostnader för infrastruktur
+ Färre eller obefintliga trafikstockningar
+ Parkeringsytor och vägytor frigörs och kan användas till mer produktiv verksamhet (eller rekreation)
+ …och sist men kanske viktigast: Betydligt lägre utsläpp av kväveoxider, sot och växthusgaser!
De potentiella nackdelarna finns, men är få:
– Det kan skapas monopol och oligopol bland leverantörer av TaaS
– Jobb försvinner (främst inom den fossila industrin, min anm.)
– Minskade statsintäkter från bränsle och parkering
Men det finns alltid några som inte tror på denna snabba utveckling, med mer (eller mindre) vassa argument. Varför ska vi tro på studien? Ingen vet säkert hur framtiden ser ut inom 5, 10 eller 15 år. Låt oss testköra ett antal kända motargument för att identifiera indikatorer som pekar på att RethinkX är på rätt spår.
Elnätet brakar ihop!
Fel. Om vi hade 1 miljon elbilar i Sverige skulle dessa behöva 6–7 TWh, vilket motsvarar knappt hälften av vindkraftkapaciteten i landet. Dessutom kommer laddningen av elbilen, som oftast sker på natten, att balansera elnätet.
Det är för kort räckvidd!
Ganska fel. 9 resor av 10 privatresor är kortare än 15 mil, vilket de flesta elbilar klarar av redan idag. Att äga en diesel-SUV med 70 liters tank för att man åker till fjällen en gång om året blir allt svårare att motivera. Om man vill köra långt så finns redan idag elbilar med upp till 600 km räckvidd. Inom 3 år presenterar den tyska forskningsorganisationen Fraunhofer IKTS ett superkompakt batteri som ska klara 1000 km körning på en laddning.
Men bilindustrin hävdar att det tar lång tid innan det finns säkra självkörande elbilar?
Fel. Både bil- och oljeindustrin har konsekvent underskattat hur snabbt utvecklingen går mot en fossilfri fordonsflotta, som dessutom snart är självkörande. Allt fler studier visar att automatiska körsystem minimerar köer och är betydligt bättre på att undvika olyckor än människan själv.
Det kommer inte att finnas tillräckligt med elbilar!
Fel. Bara i USA (där det finns starka motkrafter inom fossilindustrin) förväntas laddbara bilar att fördubblas i antal bara under 2017. I Europa och delar av Asien ser utvecklingen ut att gå ännu snabbare.
Men det tar så lång tid att ladda!
Fel. Utvecklingen går i en rasande fart. Det israeliska företaget StoreDot presenterar inom 3 år ett bilbatteri som klarar 480 km körning och laddar på 5 minuter!
Bilindustrin dröjer med omställningen!
Fel. Alla stora biltillverkare har, med Tesla som främsta inspiration, börjat producera laddbara fordon. Till och med Volvo som länge inte trodde på elbilar har nu sagt att de kommer sluta utveckla dieselmotorer. Redan om 2 år kommer deras första rena elbil. Och de ligger långt framme med självkörande fordon.
Men jag vill äga min bil!
Ok, fair enough. Dock går utvecklingen åt ett annat håll. Bara i USA beräknas det privata bilägandet att minska med 80 % fram till 2030, och för en familj blir det enligt RethinkX-rapporten mellan 4 och 10 gånger billigare att nyttja självkörande elfordon än att äga bilen själv. Men valet är naturligtvis fritt.
Du som har läst ända hit får gärna ringa mig år 2025 för att berätta hur bilmarknaden ser ut. Jag är nyfiken och nås på 0725-66 15 70.
Läs rapporten (77 sid) ”Rethinking Transportation 2020–2030 – The Disruption of Transportation and the Collapse of the Internal-Combustion Vehicle and Oil Industries”
Vi ses i Almedalen!
Jag är på plats måndag em till fredag lunch.
För övrigt önskar jag alla hängivna läsare och prenumeranter en härlig sommar!
Erik Huss, vd, Husstainability